ĒTL 2013. gada aptaujas rezultātu apkopojums
Uz mūsu aicinājumu bija atsaukušies ne tik vien vecāko klašu audzēkņi, bet arī pamatskolu bērni. Šai ziņā atbildes dod iemeslu satraukumam, jo bērni, kam nekādā ziņā nevajadzētu skatīties pašmērķīgu vardarbību attēlojošus ekrāndarbus, to tomēr dara. Piefiksētās atbildes dod mums zināmu ieskatu vispārējā tendencē un arī signalizē to, ka skolās ir nepieciešams izglītojošs darbs par ekrānmediju specifiku un no tās izrietošo iedarbību uz bērna attīstību, lai novērstu iespējamās neatgriezeniskās sekas uz bērna personību.
Pateicamies visiem dalībniekiem, it īpaši Daugavpils 10.vidusskolai, Rīgas 63.vidusskolai, Kolkas pamatskolai, Misas vidusskolai.
Kopējais atbilžu skaits uz atsevišķiem jautājumiem variējas, jo ne vienmēr tika dotas atbildes uz visiem jautājumiem.
Publiskojam apkopojumu, kas zināmā mērā pamato šo nepieciešamību, kā arī dod ieskatu domas aktualitātē.
1) Vai vardarbību var iemācīt?
2) Vai, redzot vardarbības attēlojumu uz ekrāna, novēršaties no tā, vai arī skatāties tajā?
3) Vai, skatoties vardarbību uz ekrāna, Jūs jūtat, ka tiekat ietekmēti?
4) Vai reiz redzētas vardarbības attēlojums paliek Jūsu atmiņā? Vai varat to atstāstīt?
5) Vai, skatīdamies vardarbības attēlojumā uz ekrāna, Jūs varat gūt sev ko labu? Paskaidrojiet, ko.
6) Kāpēc uz ekrāna konfliktus visbiežāk atrisina ar vardarbīgu rīcību?
Tā ir vieglāk 3,
tas emocionāli un krāsaini 2,
daudziem tas ir interesanti 8,
ātrāk, saprotamāk priekš citiem 3,
tagad tā ir viena no uzvedības normām 7,
cilvēki uzskata, ka tas tā labāk, bet tas tā nav 1,
jo interesanti 6,
nezinu 17,
lai izrādītos 3,
tāpēc, ka tā cilvēks izved savas dusmas 3,
tāpēc, ka tā vajag 1,
lai pievērstu skatītāju uzmanību 15,
jo cilvēki neprot citādi risināt problēmas 4,
jo vardarbība ir izklaidējoša 1,
jo parādīta varonība un mazliet arī dzīves realitāte 1,
jo nespēj konfliktu mierīgā ceļā atrisināt 3,
jo vēlas citam nodarīt fiziskas sāpes 2,
jo citādāk ir grūti kaut ko izskaidrot 3,
lai būtu spriedze 8,
tas ir vieglāk, jo cilvēks kļūst bezpalīdzīgs 2,
šaut vajag, nevis sist 1,
jo kinorežisori neko citu nevar izdomāt 1,
jo cilvēki palikuši tādi, ka citādi viņi neprot 4,
tāpēc, ka tā vieglāk, lodi galvā – lieta beigta 1,
tāpēc, ka tas, kas darīja vardarbību, jūtas labi, ka viņu klausa 4,
jo savādāku risinājumu iesaistītie neredz, nav iemācīts 2,
pelna naudu 7,
grib pierādīt savu spēku, nevis gudrību 1,
dažus cilvēkus nevar ietekmēt diplomātija 1,
piepilda savas fantāzijas 2, tā ir vieglāk, ātrāk un nedaudz sāpīgāk 4,
jo tas ir visātrākais veids, kā padarīt vārdus skaidrus 1.
7) Kāpēc pēc Jūsu domām tiek izplatītas vardarbību tēlojošas datorspēles?
Lai kļūtu atkarīgs no tām 7,
tas ir interesanti 26,
tas ir biznesa stratēģija, jo cilvēkiem tas patīk 7,
iespēja ātri sasniegt rezultātu un būt uzvarētājam 1,
vieglāk izpaust ļaunumu 1,
tas bērniem patīk labāk 10,
tas ir kruta 1 ( 6.kl.),
jo vieglāk iemācīties to darīt 1,
lai tie, kas izgudroja, saņemtu daudz naudas par to 12,
tāpēc, ka lai bērni var aizstāvēties 1,
nezinu 20,
arī jaunatnei tas tagad ir sācis iepatikties 5,
viņi vairāk iedarbīgākie 3,
jo, kā jau teicu, vardarbība ir izklaidējoša 2 (14 g.v.),
tāpēc, ka tas īstenībā nav iespējams, un cilvēkiem ir interesanti, ka var nogalināt un izdarīt sāpes citiem 2 (16 g.v.),
lai iziet agresija spēlē un ne mūsu dzīvē 2,
lai cilvēks varētu uzvarēt kādā cīņā, lai varētu parādīt savas jūtas 1,
manuprāt, lai bērni saprastu, kas notiek un kas tā vardarbība ir 1,
jo tagad vardarbība ir aktuāla 3,
cilvēks var daudz spēlēt vardarbīgas spēles, bet īstenībā viņš var būt ļoti mīļš un jūtīgs 1
jo jaunieši pēc tādām spēlēm ir traki 1,
dažreiz tas liekas smieklīgi 1,
lai bērni kļūtu vardarbīgi 1,
tāpēc, ka cilvēki domā, ka konfliktus mūsdienās var atrisināt tikai ar vardarbības palīdzību, un tāpēc to visu cenšas iemācīt citiem! 1,
ko nevar izdarīt realitātē, to izdara šo datorspēļu ietekmē 1,
mazi bērni, kuri vēl nedomā kā pieaugušie, nedrīkstētu spēlēt vardarbīgas spēles 1,
sākas cīņa par varu un pamatā visas spēles ir šāda konflikta cēloņi 1,
lai jaunieši paši nodarbotos ar vardarbību un atbalstītu to 1 (15 g.v.),
lai cilvēki nodarbotos ar to reālajā dzīvē 1,
jo tas ir tas, kas pārsvarā interesē puišus 1,
piepilda fantāzijas 2,
vajadzētu aizliegt 1,
jo vairums bērnu tas aizrauj, vai arī apbižotie bērni spēlē var būt pārāki 1,
tās ir populāras un jautras 1,
tas ir aizraujoši 1.
8) Ja Jums ir izvēle skatīties ekrāndarbu vai lasīt grāmatu, kam Jūs dosiet priekšroku?
Es domāju, ka labprāt izvēlēšos izlasīt labu grāmatu, tāpēc ka tas ir interesantāk, nekā skatīties tv, kurš trulo smadzenes.
Skatīties ekrāndarbu, jo grāmatas ļoti uzdzen miegu.
Es izvēlētos lasīt labu grāmatu, jo tas papildina vārdu krājumu un cilvēka fantāziju. Tad cilvēks pats var iztēloties grāmatā stāstīto kā vien vēlas.
Ekrānu – var novērot, kā īstenībā notiek.
Grāmatas šķiet novecojušas un garlaicīgas.
Grāmatu, jo asinis man nepatīk.
Lasīšu grāmatu, jo filmas bieži vien ir pārveidotas.
9) Cik ilgu laiku dienā, nedēļā, mēnesī Jūs veltāt ekrānmedijiem?
Daudz … 9, nezinu … 14, maz … 16, nemaz … 2
Dienā: ½ stundu 5, 1 st. … 12, 2st. … 18, 3st. …17, 4st. …7, 5st. … 8, 6st. … 4
Mēnesī: 12 st. … 1, 10 st. … 1
Nebiju par to aizdomājies, es tikai lasu ekrānmedijus, katru dienu, visu dienu!
Dažas dienas.
10) Kas pēc Jūsu domām var vairāk veicināt Jūsu fantāzijas patstāvību – lasītā grāmata vai redzēta filma un datorspēles?
Spēle Counter-Strike, filmas un datorspēles, grāmatas noveco!
Visādas filmas ar cīņām.
Ceram, ka šīs atbildes rosinās nopietnāku attieksmi pret audiovizuālo piedāvājumu uz Latvijas ekrāniem.
Audiovizuālo mediju piedāvājuma kritikas biedrības „Ētikas Tilts Latvijā” valde